Base de Referències de l'Especialitat de Dibuix
Màster de Formació del Professorat de Secundària Obligatòria i
Batxillerat, Formació Professional i Ensenyament d'Idiomes.

Precarietat de Barcelona
2012 . 2013

30.10.12

Dues reflexions de classe a falta d'una

L'Educació Artística hauria de ser una educació instrumental dins l'època contemporània. L'Educació Visual i Plàstica només serveix per llegir imatges no per crear-ne.

La creativitat no és patrimoni de l'Art.

"¿Qué se practica en la asignatura de Plástica?"

a) Pintura

b) Canto

c) Interpretación

d) Conocimiento del medio

e) Diálogo


f) Magia


g) Baile

Premsa del dia

La Vanguardia:
Catalunya recurrirá la reforma educativa al TC por ser recentralizadora

Antes de "imponer una ley hecha en dos meses sin un debate auténtico, sin estar de acuerdo con el diagnóstico y sin que las comunidades estén de acuerdo, tienen que revisarse algunas cuestiones".

El País:
Las comunidades del PP presionan para apoyar a la concertada

Se trata de dar “cobertura legal” a la cesión de suelo público para construir colegios concertados cuando haya demanda por parte de las familias. Un modelo que Esperanza Aguirre en la Comunidad de Madrid ha impulsado en los últimos diez años y, que el Gobierno de Alberto Fabra, en la Generalitat Valenciana, está a punto de estrenar con la publicación de los pliegos de concesiones de suelo a empresas privadas y fondos de inversión durante 75 años, a cambio de un módico canon.

Ara (21-09-2012):
Una reforma recentralitzadora de l’educació

Madrid fixarà el 65% dels continguts. La reforma presentada pel ministre d’Educació, José Ignacio Wert, preveu ampliar el percentatge de continguts del currículum escolar fixats pel govern espanyol. En l’actualitat, el govern central fixa un 55% d’aquests continguts i la resta els marca la Generalitat. El projecte de llei preveu ampliar aquest percentatge fins al 65%. D’aquesta manera, es redueixen les competències de la Generalitat per decidir els continguts de les assignatures.

Torna la revàlida i desapareix la selectivitat. El projecte de llei també preveu avaluacions a tot l’Estat al final de cada etapa educativa. Hi haurà una avaluació al final de l’ESO i una altra al final del batxillerat, que seran imprescindibles per obtenir els títols, i desapareixerà la selectivitat. Wert ja havia apuntat que vol introduir avaluacions homogènies en aquestes revàlides. A primària, el ministeri d’Educació pretén introduir una avaluació als alumnes de tercer curs per detectar mancances d’aprenentatge en la lectura, l’escriptura i les matemàtiques, i una altra prova al final de l’etapa per decidir si l’alumne pot passar de curs.

Menys assignatures i més hores de llengua, mates i ciències. La reforma educativa de l’Estat reduirà el nombre d’assignatures a ESO i batxillerat, per incrementar la càrrega lectiva de les matèries instrumentals: llengües, matemàtiques i ciències. Wert vol reduir el ventall d’assignatures optatives i crear dos únics itineraris a quart d’ESO, un orientat cap a batxillerat i un altre cap a la formació professional (FP). L’Estat pretén posar en pràctica també un model de formació professional dual, com també ha anunciat la Generalitat.

29.10.12

Premsa / "El tobogán escolar"

El tobogán escolar
Pilar Rahola

¿No deberíamos asumir que hay aspectos troncales en el aprendizaje que vienen de una larga tradición? Lejos de ello, hemos experimentado con gaseosa y así se ha denostado el ejercicio de la memorística, se ha reinventado el concepto de nota, no se ha permitido repetir curso, se han sacado, y puesto, y vuelto a sacar los exámenes finales, se han replanteado los deberes y así hasta el delirio.

Premsa / "Lo que hay que saber en el siglo XXI"

Lo que hay que saber en el siglo XXI
Mayte Rius

¿Qué ha de enseñar hoy la escuela para preparar a los profesionales de las próximas décadas? ES ha preguntado a sociólogos, pedagogos, profesores, psicólogos... y todos han coincidido en su respuesta: a ser competentes.

28.10.12

CULTURA GENERAL: Las Tortugas Ninja


El mundo virtual

El mundo virtual se ha incorporado a nuestras vidas e Internet es, cada día más, un miembro de la familia.

Gómez, Jesús. (2008). El amor en la sociedad del riesgo. Una tentativa educativa. 
Barcelona: El Roure (Colección Apertura).

Artista Autista - Stephen Wiltshire

L'Stephen Wiltshire és un artista nord-americà, autista, que és capaç de reproduir vistes de ciutats de memòria, com un dels nens de l'animació que vam veure a classe de contextos.

27.10.12

Video / "Agrupaments flexibles d'Springfield"


The Simpsons
Matt Groening, Temporada 8, Capítol 2

Educar el Arte en la aulas

Lo visual es hoy más plural, omnipresente y persuasivo que nunca [...] una Educación Artística [...] no debería olvidar que el Arte es una categoría que se redefine de manera constante y en múltiples direcciones y el papel de los artistas se mueve entre la crisálida onanista que cuenta "su" historia y la voz-imagen que recoge las voces-experiencias de otros que surgen del diálogo con su entorno y que se refleja en historias compartidas. Que los medios de comunicación, en particular la televisión, como dice Homer Simpson, son los educadores privilegiados del público.

Hernández, Fernando (2010). Educación y cultura visual. Barcelona: Bosillo Octaedro.

26.10.12

Còmic / Vinyetes de Frato

Per amor a l'Art. Cinema i pintura

Aquesta és l'activitat sobre cinema i pintura que organitza el MNAC a la que es referia l'Antonio Zuñiga i que pot ser interessant com a documentació per a les nostres classes.

Link: http://www.mnac.cat/activitats/activitat.jsp?lan=001&schId=00000686


Video / "Educar o Ensenyar?"



TV3 - Mestres
10-04-2012

"Educar o Ensenyar?"

Quina és, la missió de l'escola? Transmetre una sèrie de continguts, o educar - també en valors -els ciutadans del futur? Una de les grans qüestions de l'actualitat educativa és què demana la societat a l'escola i què pensa l'escola que ha d'oferir a la societat. Demanem als mestres per a qui i per a què treballen. En definitiva, quin és l'objectiu de la seva feina.

25.10.12

Premsa / "La identidad perdida"



"La identidad perdida"
Mario Vargas Llosa

"Vivimos en una época en que aquello que creíamos el último reducto de la libertad, la identidad personal, es decir, lo que hemos llegado a ser mediante nuestras acciones, decisiones, creencias, aquello que cristaliza nuestra trayectoria vital, ya no nos pertenece sino de una manera muy provisional y precaria."

Premsa del dia

La Vanguardia:
Los niños que han ido a la guardería tienen mejor rendimiento en la ESO

Los adolescentes que han ido a la guardería antes de los tres años tienen mejores notas en la ESO y más probabilidades de cursar Bachillerato, según un estudio del Consorcio Instituto de Infancia y Mundo Urbano (CIIMU) que se ha presentado esta tarde en Barcelona.

Reafirmada la 'hipótesis de la abuela' sobre la longevidad humana

Nuevas simulaciones por ordenador han proporcionado un nuevo soporte matemático que reafirma la hipótesis de la abuela, una famosa teoría según la cual los humanos lograron una mayor esperanza de vida porque las abuelas ayudaron en la alimentación de los nietos.

24.10.12

Video / "María y yo"


"María y yo"
Félix Fernández de Castro / Miguel Gallardo, España, 2010

Amb: Miguel Gallardo, María Gallardo y May Suárez

Video / "El viaje de María"


El viaje de María
Miguel Gallardo, 2010

Vídeo / "Academia de especialistas"


Academia de especialistas
Miguel Gallardo, 2012

Video / "Notes d'Educació"



TV3 - 30 Minuts
17-04-11

"Notes d'Educació"

Finlàndia és dels pocs països que semblen haver trobat un model educatiu a mida. Països com els Estats Units busquen una fórmula per remuntar els resultats. Quin és el camí de Catalunya? Cada setmana, una delegació estrangera visita Finlàndia amb l'esperança de descobrir per quins motius el país nòrdic aconsegueix resultats educatius tan bons.